کد مطلب:279289 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

ذکر حدیث سلمان و خبر دادن پیغمبر اکرم به وقوع و شیوع معاصی در امت
والحمدلله كه ظاهر شد صدق اخبار ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم به وقوع این مفاسد و غیر آن در امت او، چنانچه شیخ جلیل علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود از ابن عباس روایت كرده كه گفت: حج كردیم با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس گرفت حلقه در كعبه را پس روی مبارك را متوجه نمود به ما و فرمود: آیا خبر ندهم شما را به علامات قیامت، و بود نزدیكترین مردم در آن روز به آن جناب، سلمان رضی الله عنه پس گفت: بلی یا رسول الله! پس فرمود: از علامات قیامت ضایع كردن نماز است و پیروی شهوات و میل به آراء باطله و تعظیم ارباب مال و فروختن دین به دنیا در آن وقت آب میشود قلب مؤمن در جوفش چنانچه آب میشود نمك در آب آز آنچه میبینید از منكرات پس قدرت ندارد بر تغییر آن،سلمان گفت: به درستی اینها هر آینه خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم در دست او است ای سلمان! پس در آنگاه «منكر» معروف میشود و«معروف» منكر و امین میشود خائن و خیانت میكند امین، و تصدیق كرده میشود دروغگو و تكذیب كرده میشود صادق. سلمان گفت: اینها خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم در دست او است! ای سلمان! میشود در آن زمان ریاست زنان و مشاركت كنیزان و نشستن اطفال بر منبرها و میشود دروغ ظرافت و زكات غرامت یعنی دادن آن را ضرر در مال خود دانند و مال كفار را كه به غلبه گیرند غنیمت خود كنند یعنی در مصارف مسلمین صرف نكنند، و جفا میكند مرد، پدر ومادر خود را و بیزاری میجوید از صدیق خود و طلوع میكند ستاره دنباله دار.سلمان گفت: اینها خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری: قسم به آنكه جانم در دست او است! به درستی كه در آن وقت شریك میشود زن با شوهرش در تجارت و بار اندر تابستان آید و جوانمردان تمام شوند و حقیر میشود فقیر، پس در آن وقت بازارها نزدیك یكدیگر شود كه ناگاه این گوید نفروختیم چیزی و آن گوید نفعی نكردیم به چیزی. پس نمیبینی مگر مذمت كننده برای خدا. سلمان گفت: اینها خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم در دست او است! ای سلمان، پس در آن زمان والی شوند بر آنها كسانی كه اگر سخنی بگویند بكشند ایشان را و اگر سكوت كنند مستأصل كنند ایشان را، هرآینه برگزینند غنیمت ایشان را و پایمال كنند حرمت ایشان را و بریزند خونهای ایشان را و هر آینه پر شود دلهای ایشان از فساد و ترس پس نمیبینی ایشان را مگر ترسان و هراسان. سلمان گفت:اینها خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم در دست او است! به درستی كه در آن زمان آورده شود چیزی از مشرق و چیزی از مغرب و به رنگها وزینتهای مختلفه در آیند پس وای بر ضعفای امت من از آنها و وای بر آنها از خداوند،رحم نمیكنند صغیر را و توقیر نمینمایند بزرگ را و نمیگذرند از بدكاران، جثه ایشان جثه آدمیان است و دل ایشان، دل شیاطین. سلمان گفت: اینها خواهد شد یارسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم در دست او است! ای سلمان، در آنوقت اكتفا كنند مردان بر مردان و زنان بر زنان و رشك برند بر مردان چنانچه رشك برده میشود بر دختران، و مردان شبیه به زنان و زنان شبیه به مردان شوند و سوار شوند زنان بر زین، پس بر این زنان از امت من باد لعنت خداوند. سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، به درستی كه در آن وقت نقش و طلاكاری كنند مسجدها را چنانچه نقش و تذهیب كنند معبد یهود و نصاری را و زینت داده می شود قرآنها و دراز می شود مناره ها و بسیار می شود صفها كه دلشان با یكدیگر كینه و عداوت دارد و زبانهایشان مختلف است، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، و در آن وقت آرایش كنند مردهای امت من به طلا و بپوشند حریر و دیباج و بگیرند پوست پلنگ به جهت جامه زیر درع، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود بلی قسم به آنكه جانم در دست او است ای سلمان در آن وقت ظاهر می شود ربا و معامله عینه كنند یعنی متاعی را بفروشند به وعده به قیمت معین بعد آن متاع را بایع از مشتری بخرد به كمتر از آن قیمت و این نوعی است از حیله تحلیل ربا، و داد و ستد شود رشوه و پست شود دین و بلند شود دنیا، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، ای سلمان و در آن وقت طلاق زیاد شود و جاری نشود حدی برای خداوند و هرگز ضرری نرسانند به خدای تعالی، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، و در آن وقت ظاهر شوند كنیزان خواننده و آلات لهو كه حكایت مقامات آواز را كند چون عود و طنبور و والی شود بر ایشان شرار امت، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، ای سلمان در آن وقت حج می كنند اغنیاء برای نزهت، و متوسطین ایشان برای تجارت، و فقرای ایشان برای ریا و سمعه، پس در آن وقت پیدا شوند قومی كه یاد گیرند قرآن را برای غیر خداوند، او را برای خود خوانندگی بگیرند و پیدا شوند قومی كه علم دین آموزند برای غیر خدا و بسیار شود اولاد زنا و خوانندگی كنند به قرآن و بر روی یكدیگر بریزند برای دنیا، سلمان گفت اینها واقع خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، ای سلمان این در وقتی استك ه دریده می شود حرمتها و كسب كرده شود معاصی و مسلط شوند بدان بر خوبان و منتشر شود دروغ و ظاهر شود لجاجت و شایع شود فقر و احتیاج و افتخار كنند به لباس و ببارد بر ایشان باران در غیر وقت باران، و نیكو دانند و شمرند و گیرند نرد و شطرنج و طبل و آلات ساز را و قبیح دانند امر به معروف و نهی از منكر را تا آنكه می شود مؤمن در آن وقت خوارتر از كنیز، و ملامت میان قراء و عباد فاش می شود پس آنها خوانده شوند در ملكوت آسمانها ارجاس و انجاس، سلمان گفت اینها خواهد شد یا رسول الله؟! فرمود آری قسم به آنكه جانم در دست او است، ای سلمان پس در آن وقت نترسد غنی بر فقیر تا آنكه سائل سؤال كند از جمعه تاجمعه پس نمییابد احدی را كه بگذارد در كف او چیزی. سلمان گفت: اینها خواهد شد یا رسول الله! فرمود: آری، قسم به آنكه جانم دردست او است. انتهی الخبر.

و بالجمله: غیرت در دین و عصبیت در مذهب چنان از خلق برداشته شده كه اگر از كافری یا مخالفی ضررهای كلی به دین او برسد اندوهگین نشود به مقدار همین كه از ضرر جزیی مالی كه از برادر مسلم به او رسیده و اگر دسته دسته مردم از دین برگردند هرگز غمگین نشوند.